Fra Viking til Derby: Slik opplever Salvesen livet i Championship
I dypeste Midlands befinner Lars-Jørgen Salvesen seg. Jeg har tatt turen til Derby for å finne ut hvordan livet egentlig er for en Championship-spiller fra det blide Sørland.
Skrevet Av: Eirik Aase
Det som startet som et uventet telefonanrop i romjulen, har utviklet seg til et eventyr med både oppturer og nedturer i en av verdens mest intense ligaer for Lars-Jørgen Salvesen. Han hadde lagt bak seg en fin sesong på topp for Viking hjemme i Eliteserien, og hadde tatt seg en vel fortjent juleferie da det plutselig ble action for den høyreiste spissen.
– Jeg tror det var 2. eller 3. juledag hvor jeg ble oppringt av Nevi (Erik Nevland) og fikk beskjed om at det var lagt inn bud fra Derby. Jeg visste at det hadde vært klubber for å se på meg utover høsten, men ikke hvilke klubber det gjaldt. Da budet kom, så kom det helt ut av det blå. Da ble det mye frem og tilbake med samboer, agenter og Viking om hva en skulle gjøre.
Etter hvert kom klubbene til enighet om en overgang, men det tok sin tid. I løpet av denne perioden vurderte Salvesen nøye hva som var riktig å gjøre. Til slutt viste det seg at valget ikke var vanskelig for lysluggen.
– Det var flere grunner til at det var et vanskelig valg for oss. Vi trivdes nemlig godt i Stavanger hvor samboeren hadde fått seg jobb og fått masse felles venner, samtidig som jeg trivdes godt i klubben og var en del av en fantastisk garderobe hos Viking. Det var mange gode folk i og rundt laget, og det var derfor tungt å skulle forlate alt det gode vi hadde. Vi visste jo at det ikke kom til å bli det samme igjen. Likevel så viste det seg totalt sett et enkelt valg. Jeg har 28 år på det tidspunktet og fylte 29 år måneden etterpå. Jeg hadde alltid drømt om å spille i England, og Derby County var en stor klubb. På mange måter var det derfor en “no brainer” og unik mulighet for meg.
Tidspunktet for når overgangen skulle gå i orden ble noe spesiell for Salvesen. Kvelden før avreise til treningsleir på Gran Canaria med Viking fikk han nemlig vite at Derby hadde lagt inn bud. Plutselig ble han nødt til å tenke på om han skulle pakke sommerklær eller vinterjakke, ettersom det er stor forskjell på klimaet på Kanariøyene og East Midlands i januar.
– Jeg snakker med Nevland dagen før avreise vedrørende om jeg skulle pakke til England eller Gran Canaria. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte dra med Viking, siden det ikke var noen enighet med Derby enda. Det ville jo satt Viking i en skvis dersom jeg hadde valgt å være igjen hjemme. Så for å være helt ærlig pakket jeg to bagger ned til Gran Canaria. Jeg visste jo at det kom til å skje noe. Vi ankom Gran Canaria lørdag, og allerede etter trening søndag var det enighet mellom klubbene. Deretter dro jeg til England mandag. Det var jo en ganske spesiell situasjon, men sånn er det i fotballen.
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to Championship Norge to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.

